Doom (III) – Clone şi Moştenirea multiplayer

Concluzii

Primele două jocuri Doom au rămas în istorie drept progenitori ai unui nou gen de joc cu un impact de durată pe mai multe planuri. În primul rând, împreună cu Wolfenstein, acestea au popularizat first-person shooter-ul ca stil de joc. O călătorie frenetică, cu poveste subţire menită să nu se interpună prea mult între jucător şi satisfacţia de a apăsa pe trăgaci şi a obţine satisfacţie prin obliterarea hoardelor de inamici. Bineînţeles, genul a evoluat mai mult de atunci, cu timpul jocurile FPS au devenit mai complexe, au început să pună mai mult accent pe poveste şi pe motivaţia pentru care apeşi pe trăgaci, dar şi pe mecanici de tip stealth, planificare şi strategie. Mulţi ar spune că genul chiar s-a prostit mulţumită jocurilor de tipul Call of Duty care ţin prea mult jucătorul de mână şi induc o senzaţie puternică de liniaritate. Odată cu complexitatea şi spiritul liber şi frenetic al primelor FPS-uri a murit şi pare că nu mai are loc în peisajul gaming-ului de astăzi. Totuşi, id Software a ţinut să ne contrazică cu noul Doom lansat în 2016 care este o călătorie binevenită înapoi către rădăcinile a ceea ce a însemnat această serie, dar şi FPS-ul în general. În al doilea rând, Doom a revoluţionat ideea de multiplayer şi a introdus un stil de joc care astăzi este practic baza ideii de multiplayer în sine în genul FPS: deathmatch-ul. Deşi alte jocuri precum Rise of the Triad au evoluat acest aspect introducând ideea de team play şi multiple moduri de joc, nu îi putem lua lui Doom meritul de a fi fost un deschizător de drumuri în acest sens.

Publicizarea codului sursă, dar şi deschiderea către modding au făcut ca Doom să fie probabil cel mai portat şi mai modat joc care a existat vreodată. Acesta a fost făcut să ruleze pe aproape orice aparat care are un procesor şi un dram de memorie, iar numărul de hărţi şi add-on-uri este greu de estimat mai ales având în vedere că în jurul acestui joc s-a format o comunitate masivă care chiar şi astăzi continuă să creeze. Vom explora în detaliu şi această faţetă a jocului, dar înainte de toate vom vizita viziunea id Software asupra universului Doom la 11 ani de la lansarea primului joc, o viziune extrem de controversată şi o schimbare profundă de paradigmă care s-a materializat într-un joc pe cât de inovativ din punct de vedere tehnologic pe atât de urât de o parte dintre fani pentru că şi-a pierdut ironic sufletul: Doom 3.

Fii primul care comenteaza!

Lasă un comentariu.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.