Lansare, succes, controversă
În decembrie 1993, Doom era lansat sub licenţă shareware. Acesta era împărţit în trei episoade dintre care doar primul era disponibil în varianta shareware care circula liber pe Internet. Varianta completă costa 40$ şi debloca şi monştri noi şi două arme (plasma rifle şi BFG9000), pe lângă cele două episoade extra. Modelul de marketing al celor de la id a constat în încurajarea magazinelor de a avea un stoc de versiuni shareware pe rafturile lor pentru 9.99$ din care acestea puteau păstra valoarea integrală. Profiturile urmau să vină din înregistrarea respectivei versiuni.
Doom pur şi simplu a explodat în popularitate. Aducea un nivel de realism nemaiîntâlnit până atunci, împreună cu un gameplay care combina perfect satisfacţia de a împuşca hoarde demonice cu elementele horror ale camerelor goale care te umpleau cu o senzaţie grea că ceva urmează să se întâmple. Pe deasupra acestora, nivelul crescut de violenţă, abundenţa de sânge, eviscerări şi simbolistică satanică au prins imediat la gamerii anilor 90.
Doom a atras, însă, şi atenţia unor grupuri mai puţin binevoitoare. Jocul a fost pus la zid de către organizaţiile religioase pentru tonurile satanice şi a fost denumit un simulator de omor în masă de către David Grossman, critic şi fondator al Killology Research Group. Doom pentru Genesis 32X a fost printre primele jocuri care au primit un rating M for Mature din partea ERSB. Controversa a crescut în 1999 când a avut loc masacrul de la liceul Columbine din Statele Unite. Cei doi ucigaşi s-au dovedit a fi jucători înrăiţi de Doom, unul dintre ei chiar notând în jurnalul personal că atentatul va fi ca şi când (ar) juca Doom şi că puşca sa era direct cea din joc. Zvonul că acesta ar fi realizat un nivel Doom cu planul liceului nu a făcut decât să adauge paie pe foc. Astfel, Doom îşi merită titulatura de unul dintre cele mai controversate jocuri şi unul care a încurajat apariţia reglementărilor mai clare în ceea ce priveşte conţinutul jocurilor video.
În ciuda problemelor şi controverselor, însă, Doom a continuat să crească, să se dezvolte, nu în mică masură mulţumită faptului că id Software a încurajat modding-ul şi creatorii de conţinut. În ziua de astăzi continuă să fie create hărţi pentru Doom sau chiar conversii totale ale jocului, asta pe lângă upgrade-urile de engine menite să îl aducă în vremurile moderne. Toate acestea posibile datorită disponibilităţii id de a lansa codul sursă. Doom a fost portat până la ora actuală pe aproape orice tip de echipament electronic, de la smartphones, la ceasuri, calculatoare ştiinţifice şi nu numai.
Fii primul care comenteaza!